Oktatás

„Havas Judit kurzusai ‚hivatalosan’ beszédművelésként szerepeltek az ELTE Bölcsészkarának tanrendjében, de a helyes és szép beszéd tanulásánál sokkal összetettebb szemináriumi munka folyt ezeken az órákon.
A kiindulópont minden esetben némi fizikai- és beszédtechnikai bemelegítés volt, mivel a Tanárnő tanításai szerint bármilyen tevékenység alapja csak rugalmas, laza testi- és lelki tartás, rákészülés, összpontosítás lehet.

A szeminárium törzsanyaga minden esetben a hallgatók által választott versek, melyek elmondása során nem csupán magának a versnek az adekvát tolmácsolásában segíti a diákokat a Tanárnő, hanem egy olyan, kizárólag rá jellemző módszertant dolgozott ki a tanítással töltött évek során, melyben beszédtechnika, asszertív tréning, személyiségfejlesztés, önismeret, irodalom- és kultúrtörténet egyformán jelen van.
Ezért aztán a Havas Judit szemináriumi csoportját elvégző diákok nem csupán az előadóművészettel kerülnek kapcsolatba, hanem minden olyan helyzettel, amelyben egy embernek mások figyelmét nem csupán megragadni, de fönntartania is kell – márpedig egy leendő pedagógus egyik első és legnehezebb feladata az a bizonyos első lépés a tanterembe, amelyen az egész osztállyal való munkája múlhat.

Hogy Havas Judit milyen ‚maradandó nyomokat’ hagy és hagyott egykori és jelenlegi hallgatóiban, arra a már régen lediplomázott, de hozzá még mindig vissza-visszajáró tanítványok sokasága a példa – akik a későbbiekben újságíróként, rádiósként, színészként, előadóművészként, drámapedagógusként, tanárként hasznosították a tanításait –, és akik nem csupán a Tanárnő vezetésével készített és előadott versmondó estek, rendhagyó irodalmi órák miatt maradtak tanítványi státusban, hanem azért is, mert mind szakmai, mind emberi kérdésekben kész a segítségükre sietni bármikor.”

- Bíró Zsófia -

„Egyébként minden alkalommal gondolok arra, hogy újabb órákra jó lenne ismét mennem!
Mindenképpen én is örülnék egy kölcsönös élet-beszámolónak! A mai napig legnagyobb tanítómnak, tanárnőt tartom! Nőiességem alapjait is köszönhetem az együtt töltött időnek!
Millió puszit és ölelést küldök.”

- Szikszai- Aros Viktória -

Verses tárlatvezetés Ady Endre és Csinszka hajdani otthonában
(Ady emlékmúzeum)

Havas Judit előadóművész

„Apám halála után elhatározom, hogy most lehetőségeim is rendbe vannak, nem hagyom tovább Adyt Hotel-hányódásban élni, de lakást teremtek neki. Az apám Veres Pálné utcai kis lakása nagyon megfelelő, s mert [a Magyar Közigazgatás szerkesztői] nem akarják redakciónak megtartani, én lekötöm magamnak.”
- Csinszka visszaemlékezése, 1919–1923 -

Beszédkultúra és beszédművészet

Az órák célja, hogy életre keltsük a versek, prózák és esetleges előadások szövegét, a légzéstechnika, beszédtechnika, eladói magatartásforma- és stílus megtanulásával, valamint a szöveg értelmi és érzelmi lényegének megkeresésével, hogy a megszólalás mind a színpadon, mind egy előadó teremben érthető, világos és élmény szerű legyen.

Havas Judit: Beszédkultúra és beszédművészet oktatás
„A vers az, amit mondani kell” - Duna Televízió műsora (2007)

Továbbképzés tanárok és érdeklődők számára

A továbbképzés célja, hogy mind az általános-, mind a középiskolák tanárai a 6. órán is üde hangon tudjanak tanítani – még a hangos, nyüzsgő osztályokban is.

Más érdeklődők számára, akik lehetnek diákok is, ugyancsak hasznos lehet megtanulni a helyes technikát, hogy minden esetben kifejező legyen a megszólalás.

A cél érdekében légzéstechnika, beszédtechnika, szöveg- és versmondás gyakorlást végzünk, alkalmanként másfél órában.

Havas Judit: Beszédkultúra és beszédművészet oktatás
Továbbképzés (2016)